Saturday 1 December 2012

Aku Sebuah Bas

Aku Sebuah Bas

     Aku sebuah bas yang berjenama Perkasa. Badanku berwarna putih dan berjalur perak. Aku dibuat di sebuah kilang di Johor Bharu. Setelah siap, aku telah dihantar ke Kuala Lumpur. Aku berasa bangga kerana dapat memberi perkhidmatan kepada orang ramai dengan membawa mereka ke destinasi yang dihajatkan. Aku juga memberi perlindungan daripada panas dan hujan serta memberi hawa dingin kepada mereka agar selesa.
     Namun begitu, ada juga manusia yang suka mengganggu dan merosakkan aku. Badan aku kadang-kadang diconteng dengan benda yang tajam seperti paku. Pen juga digunakan untuk menulis perkataan-perkataan yang tidak sepatutnya pada badanku. Sakit rasanya tetapi tidak ada sesiapa yang mendengar rintihanku. Aku terpaksa menanggung segala penderitaan seorang diri. Ada juga yang membuang sampah merata-rata di sekitar aku sehingga diriku menjadi busuk dan kotor. Mereka juga suka makan dan membuang plastik makanan di sekitar aku.
     Mereka tidak lagi menghargai perkhidmatan yang aku berikan kepada mereka. Aku tetap menerima apa yang berlaku walaupun diganggu dan dirosakkan. Aku tetap memberikan perkhidmatan kerana telah menjadi tugasku dan aku percaya setiap kebaikan yang diberi akan dibalas jua suatu hari nanti. Aku akan tetap meneruskan kerjaku kerana aku seronok dapat berbakti dan membantu orang ramai.

No comments:

Post a Comment